Podział grafiki komputerowej
- Technika tworzenia obrazów:
- Grafika rastrowa – obraz powstaje z prostokątnej siatki leżacych blisko siebie punk-tów (tzw. pikseli. Głównym parametrem w przypadku grafiki rastrowej jest wielkość bitmapy.
- Grafika wektorowa – obraz rysowany jest za pomocą kresek lub łuków.
Cechy charakterystyczne grafiki wektorowej:
- podczas wyświetlania na ekranie monitora rysunku wektorowego widzimy jego postać cyfrową (zbudowaną z pikseli) powstałą tylko na czas tego zobrazowa-nia,
- podczas drukowania rysunku wektorowego drukuje się jego postać cyfrowa, tworzona tylko na czas tego drukowania,
- aplikacje wektorowe potrafią stworzyć na żądanie obraz cyfrowy z rysunku lub jego części, która jako obiekt będzie wchodziła w skład tego rysunku.
- Charakter przedstawianych danych:
- Grafika dwuwymiarowa (2D) – wszystkie obiekty są płaskie.
- Grafika dwuwymiarowa, ale z użyciem warstw (2,5D) – elementy są w różnych warstwach, mogą się poruszać niezależnie od siebie co daje w efekcie poczucie gry trójwymiarowej, ale są to jednak obiekty płaskie (2D).
- Grafika trójwymiarowa (3D) – obiekty są umieszczone w przestrzeni trójwymiaro-wej i celem programu komputerowego jest przede wszystkim przedstawienie trójwy-miarowego świata na dwuwymiarowym obrazie.
- Cykl generacji obrazu:
- Grafika nieinterakcyjna – program wczytuje uprzednio przygotowane dane i na ich podstawie tworzy wynikowy obraz. Tak działa program, który wczytuje z pliku definicję sceny trójwymiarowej i na jej podstawie generuje obraz sceny.
- Grafika interakcyjna – program na bieżąco uaktualnia obraz w zależności od działań użytkownika, dzięki temu użytkownik może od razu ocenić skutki. Bardzo ważne w tym przypadku jest, że czas odświeżenia obrazu nie może być zbyt długi. Dlatego w przypadku grafiki interakcyjnej akceptuje się i stosuje uproszczone me-tody rysowania obiektów, aby zminimalizować czas oczekiwania na wizualizację działań użytkownika.
- Grafika czasu rzeczywistego – program musi bardzo szybko (kilkadziesiąt razy na sekundę) generować obraz, aby wszelkie zmiany były natychmiast uwidocznione. Grafika czasu rzeczywistego ma szczególnie duże znaczenie w różnego rodzaju symulatorach oraz jest powszechna w grach komputerowych.
Strona została stworzona przez Łukasza Jakubiaka na lekcji Witryny i Aplikacje Internetowe