Formaty plików
Format zapisu cyfrowego obrazu decyduje w znaczący sposób o jakości obrazu, oraz rozmia-rze pliku jaki będzie potrzebny na dysku komputera czy karty pamięci. Formaty zapisu plików graficznych można podzielić na:
- formaty przechowujące grafikę rastrową,
- formaty przechowujące grafikę wektorową.
Natomiast formaty przechowujące grafikę rastrową można podzielić na:
- stosujące kompresję bezstratną,
- stosujące kompresję stratną,
- nie stosujące kompresji.
Używające kompresji stratnej:
- JPEG – najpopularniejszy format plików graficznych z kompresją stratną; używany zarówno w sieci Internet jak i w aparatach cyfrowych,
- JPEG 2000 – nowsza wersja formatu JPEG, oferująca lepszą kompresję,
- DjVu – format stworzony do przechowywania zeskanowanych dokumentów w formie elektronicznej,
- TIFF – popularny format plików graficznych udostępniający wiele rodzajów kompresji (zarówno stratnej jak i bezstratnej) oraz umożliwiający przechowy-wanie kanału alfa.
Używające kompresji bezstratnej:
- PNG – format grafiki obsługiwany przez większość przeglądarek WWW; ob-sługuje kanał alfa,
- GIF – popularny format grafiki (szczególnie internetowej) może przechowy-wać wiele obrazków w jednym pliku tworząc z nich animację; obsługuje prze-źroczystość monochromatyczną (pełna przeźroczystość lub wcale); maksymal-nie można zapisać 256 kolorów,
- TIFF – popularny format plików graficznych udostępniający wiele rodzajów kompresji (zarówno stratnej jak i bezstratnej) oraz umożliwiający przechowy-wanie kanału alfa,
- BMP – oferuje zapis z kompresją RLE lub bez kompresji (powszechniejszy).
Bez kompresji:
-
grafika rastrowa:
- XCF – mapa bitowa programu GIMP; może przechowywać wiele warstw,
- PSD – mapa bitowa programu Adobe Photoshop; może przechowywać wiele warstw,
- grafika wektorowa:
- SVG – format na języku XQL promowany jako standard grafiki; umoż-liwia tworzenie animacji,
- CDR – format opatentowany przez firmę Corel Corporation,
- SWF – jest zamkniętym formatem grafiki wektorowej, stworzonym dla programu Flash przez firmę Macromedia (obecnie Adobe); może zawie-rać animacje lub aplety o różnym stopniu interaktywności i funkcjonal-ności; SWF jest czasami używany do tworzenia animowanej grafiki i menu na stronach internetowych; SWF jest obecnie dominującym for-matem animacji wektorowych w sieci, przewyższając popularnością otwarty standard organizacji W3C „SVG”.
- EPS – format plików służący do przechowywania pojedynczych stron grafiki wektorowej w postaci umożliwiającej osadzanie ich w innych dokumentach; przez wiele lat format EPS był jedynym uniwersalnym formatem zapisu plików z grafiką wektorową (umożliwiającym również osadzanie w nim bitmap jako obiektów); praktycznie każdy program stosowany w DTP6 potrafi takie pliki odczytywać i zapisywać.