GRAFIKA
komputerowa

Podstawowe modele barw


Model barw – matematyczny opis przestrzeni barw widzianych przez człowieka. Podział modeli barw:
  1. Ukierunkowane na sprzęt:
    • Model RGB – model opisujący przestrzeń barw za pomocą trzech podstawowych barw światła: czerwonej (Red), zielonej (Green) i niebieskiej (Blue). O uzyskanym kolorze decyduje ilość danej składowej, tzw. stopień nasycenia podawany w liczbach całkowitych (od 0 do 255), rzeczywistych (od 0 do 1) lub w procentach (od 0% do 100%). Model ten nazywany jest modelem addytywnym ponieważ zwiększanie nasy-cenia poszczególnych barw powoduje rozjaśnianie koloru, aż do uzyskania koloru bia-łego (100% R, G i B). Stosowany jest w takich urządzeniach jak skanery, aparaty i kamery cyfrowe, monitory, projektory multimedialne.
    • Model CMYK – model opisujący przestrzeń barw za pomocą trzech pochodnych barw światła: cyjanowej (Cyjan), purpurowej (Magenta) i żółtej (Yellow). Podobnie jak w modelu RGB o uzyskanym kolorze decyduje ilość danej składowej. Zwiększanie nasycenia każdego z kolorów pochodnych powoduje jednak, że obraz staje się coraz ciemniejszy – stąd model ten nazywany jest substraktywnym. Ze względu na niedoskonałość rzeczywistych barwników, która powodowała niemożność uzyskania koloru czarnego, do trzech barw (CMY) dodano barwnik czarny (blacK) – stąd nazwa mode-lu.. Model ten stosowany jest we wszelkich urządzeniach drukujących.

    nie mozna wczytac obrazu
  2. Ukierunkowane na użytkownika:
    • Model HSL (HSV) – modele barw najbardziej zbliżone do naturalnego odbierania barw przez człowieka. W modelu tym każdą barwę opisują trzy liczby, pierwsza to odcień lub po prostu kolor (ang. Hue), druga to nasycenie (Saturation) , trzecia to jasność (Lightness) lub jaskrawość (mierzona za pomocą jednego z dwóch równoważnych parametrów – Value lub Brightness).

  3. Niezależne od urządzenia:
    • CIE La*b*
    • CIE XYZ


Strona została stworzona przez Łukasza Jakubiaka na lekcji Witryny i Aplikacje Internetowe