GRAFIKA
komputerowa

Formaty plików


Format zapisu cyfrowego obrazu decyduje w znaczący sposób o jakości obrazu, oraz rozmia-rze pliku jaki będzie potrzebny na dysku komputera czy karty pamięci. Formaty zapisu plików graficznych można podzielić na:
  1. formaty przechowujące grafikę rastrową,
  2. formaty przechowujące grafikę wektorową.
Natomiast formaty przechowujące grafikę rastrową można podzielić na:
  1. stosujące kompresję bezstratną,
  2. stosujące kompresję stratną,
  3. nie stosujące kompresji.


Używające kompresji stratnej:
  • JPEG – najpopularniejszy format plików graficznych z kompresją stratną; używany zarówno w sieci Internet jak i w aparatach cyfrowych,
  • JPEG 2000 – nowsza wersja formatu JPEG, oferująca lepszą kompresję,
  • DjVu – format stworzony do przechowywania zeskanowanych dokumentów w formie elektronicznej,
  • TIFF – popularny format plików graficznych udostępniający wiele rodzajów kompresji (zarówno stratnej jak i bezstratnej) oraz umożliwiający przechowy-wanie kanału alfa.

Używające kompresji bezstratnej:
  • PNG – format grafiki obsługiwany przez większość przeglądarek WWW; ob-sługuje kanał alfa,
  • GIF – popularny format grafiki (szczególnie internetowej) może przechowy-wać wiele obrazków w jednym pliku tworząc z nich animację; obsługuje prze-źroczystość monochromatyczną (pełna przeźroczystość lub wcale); maksymal-nie można zapisać 256 kolorów,
  • TIFF – popularny format plików graficznych udostępniający wiele rodzajów kompresji (zarówno stratnej jak i bezstratnej) oraz umożliwiający przechowy-wanie kanału alfa,
  • BMP – oferuje zapis z kompresją RLE lub bez kompresji (powszechniejszy).
Bez kompresji:
  • grafika rastrowa:
    • XCF – mapa bitowa programu GIMP; może przechowywać wiele warstw,
    • PSD – mapa bitowa programu Adobe Photoshop; może przechowywać wiele warstw,
  • grafika wektorowa:
    • SVG – format na języku XQL promowany jako standard grafiki; umoż-liwia tworzenie animacji,
    • CDR – format opatentowany przez firmę Corel Corporation,
    • SWF – jest zamkniętym formatem grafiki wektorowej, stworzonym dla programu Flash przez firmę Macromedia (obecnie Adobe); może zawie-rać animacje lub aplety o różnym stopniu interaktywności i funkcjonal-ności; SWF jest czasami używany do tworzenia animowanej grafiki i menu na stronach internetowych; SWF jest obecnie dominującym for-matem animacji wektorowych w sieci, przewyższając popularnością otwarty standard organizacji W3C „SVG”.
    • EPS – format plików służący do przechowywania pojedynczych stron grafiki wektorowej w postaci umożliwiającej osadzanie ich w innych dokumentach; przez wiele lat format EPS był jedynym uniwersalnym formatem zapisu plików z grafiką wektorową (umożliwiającym również osadzanie w nim bitmap jako obiektów); praktycznie każdy program stosowany w DTP6 potrafi takie pliki odczytywać i zapisywać.


Strona została stworzona przez Łukasza Jakubiaka na lekcji Witryny i Aplikacje Internetowe