GRAFIKA
komputerowa

Podział grafiki komputerowej


  1. Technika tworzenia obrazów:
    • Grafika rastrowa – obraz powstaje z prostokątnej siatki leżacych blisko siebie punk-tów (tzw. pikseli. Głównym parametrem w przypadku grafiki rastrowej jest wielkość bitmapy.
    • Grafika wektorowa – obraz rysowany jest za pomocą kresek lub łuków.

    Cechy charakterystyczne grafiki wektorowej:
    • podczas wyświetlania na ekranie monitora rysunku wektorowego widzimy jego postać cyfrową (zbudowaną z pikseli) powstałą tylko na czas tego zobrazowa-nia,
    • podczas drukowania rysunku wektorowego drukuje się jego postać cyfrowa, tworzona tylko na czas tego drukowania,
    • aplikacje wektorowe potrafią stworzyć na żądanie obraz cyfrowy z rysunku lub jego części, która jako obiekt będzie wchodziła w skład tego rysunku.

    nie mozna wczytac obrazu
  2. Charakter przedstawianych danych:
    • Grafika dwuwymiarowa (2D) – wszystkie obiekty są płaskie.
    • Grafika dwuwymiarowa, ale z użyciem warstw (2,5D) – elementy są w różnych warstwach, mogą się poruszać niezależnie od siebie co daje w efekcie poczucie gry trójwymiarowej, ale są to jednak obiekty płaskie (2D).
    • Grafika trójwymiarowa (3D) – obiekty są umieszczone w przestrzeni trójwymiaro-wej i celem programu komputerowego jest przede wszystkim przedstawienie trójwy-miarowego świata na dwuwymiarowym obrazie.

    nie mozna wczytac obrazu
  3. Cykl generacji obrazu:
    • Grafika nieinterakcyjna – program wczytuje uprzednio przygotowane dane i na ich podstawie tworzy wynikowy obraz. Tak działa program, który wczytuje z pliku definicję sceny trójwymiarowej i na jej podstawie generuje obraz sceny.
    • Grafika interakcyjna – program na bieżąco uaktualnia obraz w zależności od działań użytkownika, dzięki temu użytkownik może od razu ocenić skutki. Bardzo ważne w tym przypadku jest, że czas odświeżenia obrazu nie może być zbyt długi. Dlatego w przypadku grafiki interakcyjnej akceptuje się i stosuje uproszczone me-tody rysowania obiektów, aby zminimalizować czas oczekiwania na wizualizację działań użytkownika.
    • Grafika czasu rzeczywistego – program musi bardzo szybko (kilkadziesiąt razy na sekundę) generować obraz, aby wszelkie zmiany były natychmiast uwidocznione. Grafika czasu rzeczywistego ma szczególnie duże znaczenie w różnego rodzaju symulatorach oraz jest powszechna w grach komputerowych.


Strona została stworzona przez Łukasza Jakubiaka na lekcji Witryny i Aplikacje Internetowe